Klas 2L actief in het traject eco-schools

Gepubliceerd: 22-02-2018

De Groene Welle is in 2014 gestart met het traject Ecoschools. Ecoschools is het internationale keurmerk voor duurzame scholen om gezamenlijk te werken aan een duurzame schoolomgeving. Klas 2L van het Groene Lyceum heeft op diverse gebieden acties uitgevoerd. Samen zijn we op weg naar een duurzame schoolomgeving. We vertellen je graag over de duurzame en creatieve projecten van de leerlingen.

Team Veiligheid

Bestaande uit: Tara Schuurman, Milena Spijkerman, Joep Haan en Anna Holthuizen.

Project: meer verkeersveiligheid op onze parkeerplaats.

“We wilden de parkeerplaats veiliger maken. Vaak als je fietsenstalling uitkomt, komt er tegelijk een auto aan en word je soms bijna aangereden doordat de automobilist de fietser niet ziet. Dit wilde we voorkomen door iets te doen. Iets waardoor de auto’s door hebben dat er fietsers aan komen. Wij dachten aan haaientanden. We hebben toen een afspraak gemaakt met onze hoofdconciërge, meneer Sijbom. Hij vertelde dat we beter een bord konden plaatsen, omdat het niet handig is dat er geverfd wordt op de parkeerplaats als dat niet perse nodig is. Na een nieuw gesprek met onze argumenten en een nieuwe toelichting voor haaientanden, wordt er toch gekozen voor haaientanden. Deze worden door school aangebracht.”

Hieronder zie je de plaats op onze parkeerplaats waar de haaientanden komen:

Team Voedsel

Bestaande uit: Douwe Boertjes, Ilse Kamerman, Owen van Boven en Rianne Bruggeman.

Project: paddenstoelen laten groeien in koffiedik en enquête uitzetten over het eten in de kantine.

“We hebben de paddenstoelen gepland en ze groeien al. Als ze uitgegroeid zijn gaan we ze in de schoolkeuken gebruiken om paddenstoelensoep te maken. We hebben de enquête verstuurd en gaan resultaten komende tijd bestuderen. Ook gaan we met het keukenpersoneel overleggen wat we kunnen veranderen.

Hieronder zie je dat we met de emmers met koffiedik voor de zwammen bezig zijn.

Verder gaan we als team ook de witte koffiebekers uit onze docentenkamer versnipperen. We maken er daarna een voedingsbodem voor nieuw te kweken oesterzwammen van. Deze oesterzammen mogen we later in de keuken verwerken tot heerlijke soep.

Hieronder zie je dat we bezig zijn met het sorteren van de bekers. Helaas zijn onze docenten niet goed in het afval scheiden, want ze stoppen allerlei ander fout afval (plastic, metaal) in de bekers. Hiervan maken we nog een verslag met foto’s zodat we dit goed duidelijk kunnen maken aan onze docenten.”

 

Team Groen

Bestaande uit: Marco Geveke, Iris Muilerman en Mila Buter. 

Project: plantenwanden in school plaatsen.

Marco is begonnen aan een bewateringssysteem op zonnepanelen. Hij is hier best ver mee gekomen, maar kan het helaas niet afmaken hij van klas wisselde. Iris en Mila zijn begonnen aan een bewateringssysteem van gebruikte Pet-flessen en nieuwe potgrond voor een plantenwand. “We hebben er veel mee uitgeprobeerd maar het is ons niet gelukt het te laten werken.”

Iris en Mila gaan verder met informatie zoeken over de plantenwand en proberen meer plantenwanden te krijgen op school. “De plantenwand is een wand met allemaal plantenbakken. Deze kunnen via de zijkant en de achterkant aan elkaar worden gekoppeld. De onderkant van deze bakken is voorzien van een rooster zodat overtollig water weg kan lopen naar een opvangbak onderaan de wand. Het watergeven gebeurt per bak, zodat er gelijkmatig water gegeven kan worden. Er zijn ook andere systemen waar het water van boven naar beneden loopt door de hele wand. Boven is het dan altijd relatief droog en onderin heel nat. Ons idee is om samen met andere afdelingen binnen school (ook het MBO) meerdere soorten plantenwanden aanschaffen.

Team Energie

Bestaande uit: Jasmijn Wessels, Lars Nuesink, Ilse ter Haar en Jasper van ’t Klooster

Project: een duurzame verlichting in de lokalen. Te beginnen in lokaal L041.

“Er zijn al meerder projecten gedaan door de vorige 2L klas. Zij hebben de lampen in de toiletten vervangen met LED-lampen. Wij zijn in lokaal 041 bezig. Wij onderzoeken hoe de lampen kunnen worden vervangen door energiezuinige lampen, zodat het lokaal duurzamer wordt. We hebben een berekening gemaakt met de gegevens die we hebben uitgezocht en hebben de kosten van de lampen erin gezet. Uit de berekening is gebleken dat we het binnen ongeveer een half jaar de kosten van de vervanging van de lampen hebben terug verdient. De oude lampen zullen dan worden vervangen voor LED lampen. Om dit goed uit te kunnen leggen hebben wij een voorstel van ons project gemaakt en hebben dit naar directeur Schotman van onze school gestuurd. In januari hebben wij een afspraak met hem om ons voorstel uit te leggen. Wij hopen dat we dan goedkeuring van hem krijgen om ons voorstel uit te voeren.”

De oude verlichting in lokaal L041:

Team Mobiliteit

Geert Visscher, Tim Kloosterman, Yrsa Kattenberg en Eleni de Wit

Project: speciale parkeerplaatsen voor trekkers maken.

“Wij zijn bezig om een speciale parkeerplaats voor trekkers te maken op een apart stuk van de centrale parkeerplaats. We gaan een enquête afnemen om te kijken hoeveel vraag ernaar is.

We hebben met meneer Sijbom gepraat en die gaat kijken waar dat handig is en hoe we dat het beste kunnen uitwerken.

Bij deze ingang van onze parkeerplaats willen we speciale trekker-parkeerplaatsen aanleggen.”

Team Gebouw en omgeving

Bestaande uit: Lian Bakker, Janne Roeleveld, Sietse Dijkstra en Elise de Bondt.

Project: opnieuw indelen van de kantine

“Wij hebben het plan om de kantine opnieuw in te delen zodat er meer ruimte is voor de leerlingen. We hebben al twee dingen bedacht. Een nieuwe indeling voor de kantine en een tribune voor op het podium. Voor de nieuwe indeling hebben we een app gedownload om hier 3D kamers in te bouwen, hier hebben we de kantine in gebouwd en bedacht wat een betere indeling zou zijn. Dit hadden we bedacht, maar helaas kunnen er maar 10 mensen meer in de kantine. Voor de tribune hadden we bedacht om het podium te verbouwen maar dat was teveel werk vond onze conciërge, meneer Sijbom, het hoofd van de kantine en conciërges. Dus hebben we bedacht om een soort grote banken om de rand van het podium te plaatsen. We hopen een keer te kunnen testen hoe de leerlingen reageren.”

We hebben ons voorstel al met de directeur besproken. Hij vindt het een goed plan en we mogen het gaan uitvoeren.

Een mooi voorbeeld van geplaatste tribunes door ons in de kantine.

 

 

Ga door naar groenewelle.nl

Groene Welle is ZONE college

AOC Oost en Groene Welle zijn samen verder gegaan als Zone.college.

Op onze nieuwe website vind je alles wat je wil weten over ons groene vmbo en mbo.