Agrifirm jongerendag

Studenten Veehouderij bezoeken Agrifirm jongerendag

Gepubliceerd: 31-01-2017

Op woensdag 11 januari 2017 zijn derde en vierdejaars studenten Veehouderij uit Zwolle en Hardenberg naar de jaarlijkse jongerendag van voerfabrikant Agrifirm geweest. Samen met meer dan 800 jongeren uit de land-, en tuinbouw en veeteelt woonden ze in afwisselend programma bij dat in het teken stond van leiderschap. Want wil je als jonge agrarische ondernemer succesvol een bedrijf ontwikkelen, dan is leiderschap nodig.

Dagvoorzitter Art Rooijakkers opende samen met Joost van der Pas, de voorzitter van de jongerenraad van Agrifirm, de dag. En na een derde welkomstwoord van de CEO van Agrifirm, Dick Hordijk, startte het inhoudelijke programma. De belangrijkste uitkomsten, inclusief tips van alle sprekers zetten we graag voor je op een rij.

  • Jan Huitema, Europarlementariër voor de VVD en zelf melkveehouder, weet iedereen te boeien met zijn verhaal over wereldleiderschap. Welke positie heeft Nederland in Europa, voor welke uitdagingen staan we in de agrarische sector en welke rol heeft Europa hierin? Eén van de uitdagingen is maatschappelijke acceptatie. Als boer zullen we de burger moeten meenemen in de ontwikkelingen. Social media kan hierbij een belangrijke rol vervullen.
  • De tweede spreker is Eunice Koekoek, werkzaam bij Mc Donalds Nederland en in haar functie bezig met het uitbouwen en behouden van een goede reputatie. Ondernemerschap houdt volgens haar in dat je wil innoveren, ambities hebt, nieuwsgierig bent en je eigen ego opzij kan zetten. De strategie die bij Mc Donalds gekozen is, is een ander je verhaal te laten vertellen en zo transparant te zijn. Mc Donalds staat open voor ‘pottenkijkers’, waardoor er een food docuserie gemaakt is, vloggers een kijkje in de keuken kregen en vertellen pluimveehouders die de kip leveren aan Mc Donalds in filmpjes hun verhaal. Door transparant te zijn, wil Mc Donalds het vertrouwen van consumenten versterken en daardoor de verbinding vergroten.

Het ochtendprogramma wordt afgesloten met een forumdiscussie. Het panel bestaat uit Erik Douma vanuit de varkenshouderij, Wim Bos als melkveehouder en Bert Jansen die de akkerbouwbranche vertegenwoordigt. Ook vanuit de zaal worden volop vragen gesteld en reacties gegeven op de stellingen. Met name de eerste twee stellingen leiden tot discussie: “een moderne ondernemer kan zonder subsidies, die maken lui en belemmeren uitdagingen” en “De Nederlandse land- en tuinbouw is beter af zonder Brussel. We bepalen onze regels zelf”. Een uitgebreide lunch sluit het ochtendprogramma af.

  • Henny Swinkels, topman bij de VanDrie Group, wijdt zijn verhaal aan marktleiderschap. De eerste tip die hij geeft is: focus op kwaliteit. Welk product je ook levert, de kwaliteit moet goed zijn. Naast de verplichte kwaliteitscontroles, heeft VanDrie Group een eigen kwaliteitssysteem met tracking en tracing. Alle producten zijn terug te leiden naar de grondstoffen. Een tweede tip: durf te vernieuwen en durf van de gebaande paden te gaan. De laatste tip is dat je open moet zijn over wat je moet doen. Opnieuw transparantie dus.
  • Van marktleiderschap gaan we naar persoonlijk leiderschap. Joke Land neemt ons mee in de wereld van mentale groei, systemische stroming, zielskracht en “hocus pocus, hold your focus”. Je hersenen zijn als je maag, ze nemen op waarmee je ze voedt. Voor de meeste studenten geen dagelijkse kost. Het tweede verhaal over persoonlijke leiderschap van Jos Burgers, spreekt meer tot de verbeelding. Hij vergelijkt de markt met een weiland en jouw bedrijf en de concurrenten met koeien. De vraag is: wat is jouw plaats in het weiland? Door keuzes te maken, weet je wie je concurrenten zijn. Het doel is: geld verdienen met iets dat niet op werk lijkt. Dat lijkt de zaal aan te spreken. Daarnaast maakt Burgers een onderscheid tussen drukte en rendement. Veel mensen benoemen hoe druk ze zijn met hun werk, niet het rendement dat ze halen. Haal je weinig rendement? Dan kun je maar beter niet te druk zijn met je werk. Een belangrijke tip die Jos Burgers ons meegeeft: geef je zelf een probleem. Dan zie je meer kansen, staat je open om te leren en het maakt je creatief.

De dag wordt afgesloten met een borrel. Het was een interessante dag met veel goede tips voor goed leiderschap! Excursies zijn een belangrijk onderdeel van de opleidingen Veehouderij. Op deze manier maken studenten kennis met nieuwe ontwikkelingen in branche en leren ze verder te kijken dan het eigen bedrijf. De Groene Welle wil haar studenten zo goed voorbereiden op een professionele carrière in de veehouderij of aanverwante sectoren.