Succesvolle uitvoering Mijn-beroep PvB

Gepubliceerd: 23-04-2018

Eind februari werd er bij Groene Welle in Zwolle een Mijn-Beroep PvB (Proef van Bekwaamheid) uitgevoerd. Tijdens een markt lieten 130 vierdejaars leerlingen vmbo zien wat ze hadden geleerd bij hun keuzevak, tijdens hun stage én van hun oriëntatie op de beroepen die bij dat keuzevak horen. Brommers, honden, katten, cavia’s, twee biggen en divers bloemwerk. Het was er allemaal! En iedereen was laaiend enthousiast.

Informatiemarkt voor klas 3

De vierdeklassers hadden letterlijk alles uit de kast gehaald om zich goed te presenteren. Met mooie posters, een PowerPoint presentatie en/of mooie tafelschikkingen. Ze hadden dieren meegebracht of gereedschappen waarmee ze hadden gewerkt op hun stageadres.  De 120 leerlingen uit klas 3 waren de bezoekers van de markt. Zij stonden op het punt om een pakket met keuzevakken samen te stellen en kwamen zich oriënteren bij de examenleerlingen.

Goed voorbeeld

Volgens Marijke Benedictus, docent vmbo Groen bij Groene Welle, was het een hele organisatie, maar het resultaat mocht er zijn: ‘Ik kijk heel tevreden terug op de uitvoering van deze Mijn-Beroep PvB. Vorig jaar hebben we met een aantal docenten de uitvoering van de Mijn-Beroep PvB bij Wellantcollege in Aalsmeer bijgewoond. We waren zo enthousiast dat we samen met de decanen besloten om dit ook bij ons op school te organiseren.’

Voorbereiden en samenwerken

‘In de afsluitende vergadering van het vorig schooljaar heb ik het hele team op de hoogte gebracht dat wij deze PvB zouden gaan organiseren in februari 2018’, gaat Marijke verder. ‘In oktober en november 2017 stond het weer op de agenda van het teamoverleg, zodat iedereen wist wat er van hen verwacht werd.  Ook de conciërges werden bij de organisatie betrokken. Zij moesten ervoor zorgen dat er in beide kantines 130 tafels voor de presentaties van de leerlingen opgesteld werden. Uiteindelijk bleek dat nog de meest lastige klus.’

Vijf beoordelingen per docent

‘Vanaf januari 2018 zijn de PvB’s met examenleerlingen besproken. In de stage-opdrachten hadden we ook het maken van een poster voor de markt opgenomen. Met de opgavenboekjes konden de leerlingen zich goed voorbereiden op hun presentatie.  Ik had een schema gemaakt waarin duidelijk werd welke docent welke leerling op de markt ging beoordelen, want het is tenslotte een PvB. Alle docenten waren die middag uitgeroosterd en konden ingezet worden bij de beoordeling, zodoende had elke docent slechts vijf leerlingen te beoordelen.’

Strakke planning

‘De decanen hadden een kijkopdracht gemaakt voor de derdeklassers zodat die zich doelgericht konden oriënteren op de keuzevakken en de beroepen die gepresenteerd werden. De markt duurde twee uur; direct daarna voerden de docenten de reflectiegesprekken met de examenleerlingen. Door een goede organisatie en strakke planning verliep alles perfect.’

Trots op onze leerlingen

Andra Verhagen, sectievoorzitter praktijkvakken bij Groene Welle, vatte het gevoel dat deze PvB opriep treffend samen toen ze de kantine overkeek waar dit alles afspeelde: “Mijn hart zwelt van trots als ik zie hoe onze leerlingen zich hier presenteren. Dit is waar we het voor doen op een groene vmbo”.

Keuzevakken op Groene Welle

Bij de Groene Welle kiezen leerlingen in klas 4 afhankelijk van hun leerweg een aantal beroepsgerichte keuzevakken. Denk bijvoorbeeld aan techniek, paard, water, dier, plant, groen en bloem. Deze keuzevakken zijn vakgerichter dan in de derde klas en sluiten aan bij de beroepsopleidingen op het mbo en de arbeidsmogelijkheden in onze omgeving.

 

Verhaal geschreven door Groene Norm