Uniek symposium over beroepshouding hippische sector

Gepubliceerd: 11-04-2017

Eind maart vond tijdens het evenement ‘Paard en Buitenleven’ in Hardenberg een uniek symposium plaats. De ruim honderd aanwezigen, studenten, docenten en hippische ondernemers, praatten met elkaar over de ‘beroepshouding in de hippische sector’. De hippische sector (de paardensportsector) is een professionele werkomgeving. Studenten die vanuit het MBO in de sector aan de slag gaan, zijn daar, mede door hun nog vaak jonge leeftijd, niet altijd optimaal op voorbereid. Ineens ben je namelijk de ambassadeur of het visitekaartje van een bedrijf, en dat brengt in gedragingen en bijvoorbeeld kledingkeuze de nodige verplichtingen met zich mee.

De wens om met elkaar te praten over dit belangrijke onderwerp kwam naar voren in overleg van 4Groen+ Paard, een samenwerkingsverband van vijf mbo-instellingen in Noord-Oost Nederland die hippische opleidingen aanbieden: Terra, AOC Oost, Groene Welle, Nordwin College en Landstede. Paard en Buitenleven (voorheen: Paard Hardenberg) was het ideale podium, omdat dit grote evenement jaarlijks toch al veel belangstellenden in de hippische sector bij elkaar brengt.Hippische opleidingen in gesprek met studenten en bedrijfsleven.

Boeiende inleidingen
Het symposium werd geopend door Haike Blaauw, directeur van FNRS, de branchevereniging van hippische ondernemers. Daarna vertelde Martin de Kroo, eigenaar van De Kroo Ruitersport over zijn hippische bedrijfsvoering en hield Arjan Ausma van Rabobank Nederland een verhelderend betoog over de cijfers in de hippische sector en het belang van een gedegen plan en visie om geldverstrekkers te overtuigen te investeren in jouw bedrijf.

Aspecten van beroepshouding
Vervolgens gingen de deelnemende ondernemers, studenten en docenten zelf met het thema beroepshouding aan de slag. Jolanda Jansen maakte hen bewust van de invloed van lichaamstaal en non-verbale communicatie op anderen en Bert Rietman opende een discussie over het toetsen van een beroepshouding: Wat verstaan we onder een beroepshouding? Hoe kun je dit meten? En hoe hang je hier een beoordeling aan? Haike Blaauw nam de deelnemers mee in de ‘customer journey’: Welke reis legt de klant af wanneer hij kiest om te gaan paardrijden? Op welke manier kun jij dit nog aantrekkelijker maken voor de klant en ervoor zorgen dat de reis zo lang mogelijk duurt? Jaap Streefkerk ging met de deelnemers nader in op de vraag hoe je ervoor zorgt dat een klant het wow!-gevoel ervaart. De middag werd afgesloten met een hapje en een drankje in de Scheepsbar van Evenementenhal Hardenberg.

De inhoudsvolle discussies tijdens het symposium zijn voor de Groene Welle aanleiding om dit thema nog beter te gaan implementeren in de opleiding. Dit zullen we zoveel mogelijk doen binnen het samenwerkingsverband 4Groen+ Paard. De Groene Welle biedt in Zwolle de opleidingen Paardenhouderij, Paardensport en Hoefsmid. In totaal volgen zo’n 80 studenten een hippische opleiding.